Inzerovat zde

Rybolov v Norsku 2016

12. 07. 2016
Přesně před týdnem Zachytame tým přijel z čtrnácti denní expedice ze středního Norska a týden je zároveň dostatečnou dobou pro vstřebání všech nabitých informací, urovnání myšlenek a napsání několika článků.

Absovovali jsme cestu dlouho přes 2150 kilometrů a po dvou dlouhých dnech na cestě jsme konečně okolo 14 hodiny odpolední dorazily do kempu. Všichni jsme byli vyspaní, jelikož jsme se den před dojezdem ubytovali a vyspali v městečku vzdáleném asi 600km od našeho kempu a poté nám zbývalo ráno už pouze nějakých šest hodin cesty.

Všechno vybalujeme, navazujeme, dáváme si něco na jídlo a v pátou hodinu večerní už vyjíždíme na moře. Hned první den a je hladina téměř jako olej, což nás velmi potěšilo a doufali jsme v podobné i následující dny, což už mohu říct předem se nekonalo.

Nic méně jsme se rozhodli, že první den kvůli pozdnímu výjezdu na moře se nebudeme nijak daleko vzdalovat kempu a spíš zkusíme nějaké kelery u blízkých sádek a v devátou hodinu večerní se navrátíme do kempu. Nakonec jsme jich pochytali celkem dost v různých velikostech od 50 do 80cm. Jako každým rokem naše dolní hranice byla 60cm a menší ryby jsme zkrátka pouštěly. Když už tak máme raději větší filety a filetovat menší tresky okolo padesáti centimetrů zkrátka není ono.

Druhý den se probouzíme v osm hodin ráno a ihned z terasy vyhlížíme jak, že to vlastně na moři je. Počasí je skvělé a hladina opět jako olej. Po vydatné snídani opět vyrážíme a tentokrát se i hned po nalovení nástražních rybek v podobě menších kelerů vydáváme na otevřené moře.

Drift nám nahrává do karet a tak konečně najíždíme na hranu 180 metrů a pouštíme své Mníkové montáže. První drift a hned první záběr z kterého se vyklubal Mník přes 130 centimetrů. Parádní ryba na začátek, to jsme ovšem ještě nevěděli, že to bude největší Mník výpravy. Ještě v ten samí den se nám podařilo chytit další dva Mníky okolo 120cm a poté jsme ještě na několik hodin přešli s přívlačovým prutem na kelery. Tentokrát se ty hodiny strávené za námořní mapou s popisem hloubek i dna vyplatily a naše vybrané souřadnice fungovali na jedničku. Do přístavu připlouváme opět na devátou hodinu večerní, filetujeme ryby, večeříme a i hned jdeme spát.

Další den a opět super počasí. Den nabral téměř ty samé obrátky a opět se nám podařili ulovit krásné Mníky okolo 120 cm, tentokrát ovšem byli rovnou čtyři. Celý den byl naprosto ideální drift a i přes to, že svítilo sluníčko a vůbec to nepřipomínalo Mníčí počasí, kdy je pod mrakem nebo vydatně prší byli tito hlubinní predátoři při chuti.

Do konce výpravy fouká

Teď už se dostáváme ke zbylým osmi dnům výpravy, které vlastně mohu shrnout téměř do jednoho jediného dne. Bohužel nám ve zbytku naší výpravy foukalo, drift lodi byl příliš veliký a tak jsme se k Mníkům už ani nedostali. Místo toho jsme zkoušeli chytat kelery, což se nám celkem dařilo, ale ani to nebyl žádný med, jelikož v některých případech drift dosahoval hodnoty okolo 2,5 metrů za sekundu a v takových podmínkách se zkrátka a dobře chytat nedá. Nic méně i to k Norsku patří a rozhodně se nestěžujeme, jelikož bychom se ani nikdy nedostali k věcem, které jsme chtěli vyzkoušet právě v těchto případech.

Jednou z nich byl rybolov ze břehu

Nejprve jsme zkoušeli chytat na těžko, stejně tak jako by jste u nás vyrazily na Kapry k rybníku. S tím rozdílem, že jsme chytali na menší filetky kelerů nebo na krevetky, které jsme koupily v nedalekém marketu. Při chytání na těžko jsme se skvěle bavily a pokud najdete místo, kde je hloubka i hned u břehu okolo patnácti metrů, věřím, že se tam pobavíte i na gumu nebo pilkříka. Tak možná, ale příjdete o možnost chytit nějakou vzácnější rybu jako je menší halibut nebo kočka. Pár halibutů do šedesáti centimetrů jsme tím to způsobem chytili a byla to naprosto skvělá zábava.

U zkoušení v lovu na těžko jsme ovšem neskončily. Hned další den opět foukalo a my jsme šli opět chytat ze břehu. Tentokrát jsem na přívlačový prut navázal deseti gramový průběžný splávek. Po naměření hloubky a posunutí zarážky pro splávek až na naviják tedy poprvé nahazuji a čekám na záběr. Ten přichází do pár minut, splávek se nekompromisně potápí a mizí pod vodou, já sekám, ale žádný kontakt s rybou. Ten pocit kdy se vám potápí splávek je nenahraditelný a během několika dalších náhozů a zdolání několika ryb už prokazatelně vidím, že tím to způsobem se dá skvěle pobavit i na moři a nejen u nás na stojatých revírech.

Další strategií ve špatných podmínkách, kterou jsme vyzkoušeli byl lov na maso v nedaleké zátoce. Drift byl sice pořád veliký, ale aspoň to s námi příliš nehoupalo a vlny byly únosné. Zkoušeli jsme chytat pouze na větší 80 gramové jigové hlavičky nebo také na klasické montáže se stogramovým olovem a velikým háčkem vzdáleným asi padesát centimetrů od olova. Zcela objektivně mohu říct, že úspěšnější montáž byla ta s olovem. Za jeden strávený den tímto lovem se nám podařilo chytit několik krásných Tresek, ale i Vlkouše nebo-li kočku z čehož jsme měli velikou radost, jelikož ve středním Norsku to není příliš obvyklý úlovek. Také nám upadla větší ryba a naším tipem podle průběhu a jízdy to byl halibut.

Připojené obrázky

Připojená videa

Rybostroj Zděněk Řeřucha Šéfredaktor Zachytame.cz

Sdílet tento článek

Inzerovat zde

Komentáře Rybolov v Norsku 2016

Zatím nebyl vložen žádný komentář. Buďte první!