Inzerovat zde

Lov sumců na pádu nemusí být vždy jen veselá pohádka

Článek o lovu sumců na pádu, kdy se nám úplně nedařilo podle našich představ. Ne vždy to tu je zkrátka jednoduché a pohodové chytání, občas to je pěkná dřina bez výsledků.

Spousta rybářů navštěvující italskou řeku Pád, se velmi rádo do těchto míst vrací a naopak spousta rybářů už by sem ani jednou nevyjelo. Každý kdo sem totiž jede s domněním, že si tu skvěle zachytá bez jakýchkoliv předchozích zkušeností a trávením času nad výběrem místa, to bude mít velmi těžké. Není divu, že se občas říká, že řeka Pád je řeka, která je určená pro zkušené mazáky a profíky. O tom jak to tu ve skutečnosti je bude právě tento článek a tak se pohodlně usaďte, udělejte si dobrou kávu a přečtěte si následující řádky.

Píše se rok dva tisíce pět, měsíc září a já sedím v práci, když v tu chvíli mi zvoní mobil a na druhém konci můj kamarád a rybářský kolega, jehož slova říkají „hele, nepojedeme příští týden vyzkoušet Pád?“. Nejprve si říkám, zdali to myslí vážně, ale potom si uvědomím, sakra proč ne? Vždy jsem toužil po tom tuto ohromnou řeku navštívit. Okamžitě si tedy beru volno v práci, vše zařizuji a v pátek ráno společně s kolegou vyrážíme. Cesta byla pohodová a celkem rychlá, přece jenom to není daleko, takže zatím super. Přijeli jsme do kempu, kde jsme se ubytovali za dvanáct Eur na osobu na den. Vše tu vypadá celkem solidně, jediné negativum je to, že vzdálenost k řece je tu asi půl kilometru. Je tu ovšem molo, kde je možné zaparkovat vlastní loď nebo si nějakou vypůjčit. Domlouváme se na půjčení lodě a nosíme věci do uzamykatelných boxů, které se na lodi nachází. Dražší věci budeme nosit v rukách na loď a zase zpět.

Do dalšího dne jsme vše nachystali a konečně vyrazili na vodu. Ještě předtím jsme se zeptali správce, kam ve zdejším okolí na sumce a ten nám ochotně poradil i ukázal na mapě, kde jsou dobrá místa. Loď máme s 50HP motorem, nakopli jsme nejvyšší rychlostní stupeň a do půl hodiny jsme u míst, které nám doporučil zdejší správce. Na echolotu sledujeme, že tu je deseti metrová hloubka a v okolí i několik pěkných jam, které mají hloubku okolo dvaceti metrů. Začínáme naší ověřenou taktikou a tak vytahujeme vábničku a zkoušíme nějakého sumce zvednout ode dna. Po třech hodinách ovšem nemáme ani potah. Sumci absolutně nereagují, je strašné teplo, venku je snad čtyřicet stupňů a voda má dvacet sedm stupňů. Říkáme si, že takhle to asi nepůjde a tak jsme se dohodli, že se vrátíme a vyrazíme opět večer, kdy by to mohlo být logicky lepší. Po příjezdu zpět do přístavu se bavím lovem na feeder. Vytáhl jsem několik menších kapříků, což by mohli být ideální nástražky na veliké sumce.  Nastává večer a my konečně opět vyrážíme na vodu, tentokrát do nového místa, kde je hloubka okolo devíti metrů. Nastražujeme pruty v různých hloubkách, nejčastěji kousek nade dnem a necháváme se splavávat. Tato metoda rybolovu se zde používá snad nejčastěji. Na lodi máme také elektromotor, díky kterému můžeme šikovně brzdit, tak abychom splavávali ideální, pomalejší rychlostí. Jenomže trvá to opět několik hodin a jsme bez úspěchu. Zkoušíme přejet na jeden z mělčích úseků s domněním, že tam by se teď sumci měli zdržovat… A zase nic, takže to balíme a vyrážíme zpět.

Druhý den se pohodově probouzíme až kolem poledne. Opět je veliké vedro, ale nám to nedá a tak odpoledne vyrážíme opět vyzkoušet pozornost sumců. Zase zkoušíme vábničku a to ve hlubokých, mělkých pasážích, u jam, přímo v jamách, kolem nich, zkrátka všude, kde si myslíme, že se jedná o zajímavé místo, ale nepřichází žádný záběr.  Občas na nějakou rybu narazíme, ale klasický atak ze dna, kdy se sumec zvedne a pokusí se zaútočit na naši nástrahu, se nekonal. Večer se zase vracíme k taktice splavávání, ale opět a zase bez úspěchu. Už to v nás opravdu hlodá.

Další asi dva dny jsme na vodě vždy od deseti hodin rána do patnácté hodiny odpolední, ale bez úspěchu. Zkoušíme všechno co je v našich silách, později se stavujeme za majitelem kempu, který je velmi dobrý sumcař a říkáme mu, co se nám děje a on potvrzuje, že sumci zkrátka zrovna teď nežerou. Jedna posádka tu včera dostala záběr a podařilo se jí zdolat sumce s délkou dvě stě třiceti centimetrů. Po zhlédnutí videa a fotografií máme opět o motivaci postaráno. Jenomže další dny na vodě jsou pro nás opět utrpením. Nikomu se zkrátka nedaří, nejsme to jen my, ale i ostatní mají problém s tím chytit tu sumce. Když už se něco povede, tak je to náhoda, zkrátka už nevíme, co si o tom máme myslet.

Další večer vyrážíme na vodu, ale přichází bouře. Vracíme se zpět, a jakmile to odezní, opět vyrážíme na vodu. Teď už sakra musí něco přijít a taky že ano. Přichází záběr, pěkný kopanec a následuje plynulý tah, já ovšem zasekávám do prázdna. Jen si to představte, po několika dnech bez záběru… Potom už opět nic nepřišlo a tak vyrážíme zpět, dohnat spánkový deficit. V kempu analyzujeme situaci a přemýšlíme nad tím, jak danou situaci řešit. Můj kolega tu byl několikrát a říká mi, že něco podobného ještě nezažil. Jak v revíru, kde je sumců až moc, nemůžeme chytit žádného? Říkáme si, že další den zkusíme vyrazit na zdejší kanál v okolí.

Přijíždíme na kanál, který je široky přibližně šedesát metrů a hloubky se tu střídají od třech až do deseti metrů. Narazili jsme ovšem i na pasáže, kde byla hloubka osmnáct, dvacet metrů. Začínáme chytat a zkoušíme vábit, splavávat, hledat a zkoušet nová místa, ale jsme na tom stejně jako doteď. Jedeme dál a narážíme na velmi zajímavé místo plné hran a pěkných vracáků. Zkoušíme položit pruty do různých zajímavých míst, a jelikož ryby neberou, tak se alespoň bavíme. Kolega my povídá o zážitcích, které tu prožil a já jen nevěřícně kroutím hlavou nad tím, co tu prožívám já, když sem tu poprvé. Na to mi odvětil, tak to tady právě je, někdo si tu náramně zachytá a pak se sem rád vrací a někdo trefí období, že mu nepřijde ani záběr a ihned to tu zavrhne. Pomalu na nás přichází únava a tak už vleže pozorujeme hvězdy a přejeme si konečně slyšet hrčet brzdu. Asi po další půl hodince ovšem přichází záběr, kolega zasekává, rychle domotává a opět zasekává, ale sumec se netrefuje o jeden z trojháčků a je pryč. Prut nastražujeme opět do stejných míst, odkud přišel záběr, ostatní zůstávají beze změny. Dáváme tomu ještě pár hodin, potom zkoušíme opět vábit, ale bez úspěchu a tak vyrážíme zpět.

Máme tu poslední den a obou se nám nechce věřit tomu, že jsme zatím nevytáhli žádného sumce. Vyrážíme ráno, ale jakmile začne pařit sluníčko, tak vyrážíme opět zpět do chatky s klimatizací, kde je mnohem příjemněji. Na večer už nejdeme lovit z lodě, ale vyvážíme pruty a chytáme ze břehu. Našli jsme si zajímavá místa, jedno u padlého stromu, druhé u hran. V deset hodin večer ulehám do lehátka a už si říkám, tak ať už to dnes sakra přijde. Popíjíme pivko, sledujeme okolí a v tom se najednou ozve cinkání rolničky, prut se ohýbá a následuje pomalý tah. Zasekávám, ale opět rybu netrefuji. Vytahuji sestavu a dívám se, že nástražní rybu sumec chytl opět nešťastně pro nás. S tím ovšem nic neuděláme, kdybychom nechali rybu zažrat, tak riskujeme to, že sumec lekne. No nic musíme bojovat dál. Přichází ještě jeden záběr, ryba si bere několik metrů vlasce a já o ni přicházím. Potom už jsme nuceni to zabalit a další den vyrážíme zpět k domovu. Byl jsem tu poprvé, ale určitě bych se sem rád vrátil. Zdejší revír je zkrátka úchvatný a zmocní se vás tu pocit, že nikdy nevíte, jak velikého sumce můžete opravdu chytit. Ryby tu dosahují gigantických rozměrů a tak je potřeba vytrvat a třeba to přijde v další vyjížďce. V kempu nám ukazují kolegové z německa jejich úlovky a tak se ještě dozvídáme pár nových informací, které můžeme využít v další naší vyjížďce.

Pár poznatků o řece Pád, které se mohou hodit

Rybolov tu není vůbec jednoduchý, jak by se na první pohled podle ohromných úlovků a videoklipů z různých nádherných zdolávaček mohlo zdát. Tato řeka je doslova obrovská a tak najít zajímavá místa pro rybolov není vůbec nic jednoduchého, navíc tu celkem často kolísá hladina a mění se dno. Někde je řeka široká kilometr, jinde zase pouhých sto metrů. Hloubka tu je velmi členitá, můžete najít úsek, kde jsou dva metry hloubky, jinde zase patnáct či dvacet metrů. Často se tu tedy mění šířka a hloubka řeky, navíc zdejší proud je také velmi nevyzpytatelný. V případě kdy je malý stav vody, tak se tu prakticky řeka zastaví. Tím, že tu také projíždí veliké lodě, tak se během půl hodiny dokáže spousta věcí změnit. Veliké nákladní lodě opravdu dokážou udělat pořádné vlny a víry. Je potřeba tu být neustále na pozoru i v případě, kdy budeme přejíždět. Může se stát, že narazíte na metrovou kládu, což může mít devastující účinky na loď. Zkrátka tu musíte být neustále soustředění. Pokud to tu začne táhnout, můžete narazit na veliké víry, které mají v průměru i tři metry, což dost znesnadňuje rybolov a navíc je to velmi nebezpečné. Na této řece se zkrátka musíte chovat s pokorou a respektem.

Je nutné mít k dispozici kvalitní a pevné vybavení. Nejčastěji se tu chytá na splavávanou, vábničku, položenou, bójku, či přívlač. Záleží na daném místě, někde se hodí to a jinde zase něco jiného. Z pravidla zde bývá také velmi problematické kotvení bójky, kvůli síle proudu, který vše odnese. Na Pádu také potřebujete pořádnou loď, žádnou veslici, nebo loďku s 5HP motorem. Na to zapomeňte. A pokud takovou loď nemáte, tak si ji zde dozajista budete moci zapůjčit. Cena za pronájem ovšem není vůbec levná.

Závěrem bych chtěl říct, že má další vyjížďka na tento revír byla úplně odlišná od výše popisované. Zdolal jsem svého prvního sumce přes dva metry a vyrazil sem na jaře, kdy byly ryby více při chuti. O několik nádherných sumců jsem přišel a opravdu si to tu užil. V tomto článku jsem chtěl spíš popsat, jak to tu někdy může být problematické, jelikož spousta rybářů se setkává jen s pozitivními názory na řeku Pád, ale kolikrát je mine to, že to tu není vůbec jednoduché. Proto je tu tento článek, který by vás měl upozornit na to, abyste byli připraveni úplně na vše. Věřím, že na řece Pád budete úspěšní a mockrát se vám nestane, že narazíte na období jako my, kdy se vám nepodaří zdolat žádného sumce. A i kdyby ano, pamatujte na to, že příště to pravděpodobně bude úplně jinak a třeba si posunete opět svojí laťku rekordu.

Připojené obrázky

Rybostroj Zděněk Řeřucha Šéfredaktor Zachytame.cz

Sdílet tento článek

Inzerovat zde

Komentáře Lov sumců na pádu nemusí být vždy jen veselá pohádka

Zatím nebyl vložen žádný komentář. Buďte první!