Inzerovat zde
Inzerovat zde

Jak opravit a servisovat smekací naviják

V tomto článku se dozvíte jak opravit smekací naviják a jak ho udržovat v co nejlepší kondici.

Inzerovat zde

Smekací naviják je velmi namáhanou součástí rybářovy výbavy a současně na jeho bezvadném fungování často závisí výsledek zdolávání, především při souboji s velkou rybou. Proto by měl být vždy v dokonalém pořádku a zasluhuje si přiměřenou údržbu i pravidelný servis, nemluvě o případných opravách. I u toho nejdokonalejšího navijáku se totiž něco může pokazit, ať už vinou rybáře, vadou materiálu nebo jeho únavou a opotřebením. Jak na to?

Když se do toho pustíme sami

Nejjednodušší a nejspolehlivější cestou je samozřejmě obrátit se na odborný servis, drobnější servis a opravy nebo výměnu poškozených dílů ale můžeme zvládnout i sami. Pokud jsme k navijáku obdrželi i poctivě zpracovaný servisní manuál, máme práci značně ulehčenou, ovládáme-li i některý ze světových jazyků, je to další výhoda. Jinak se budeme muset spolehnout na obrázky v návodu a v případě, že je návod psán "rozsypaným čajem", jsme na tom stejně. Každopádně i při práci s návodem doporučuji průběžně postup dokumentovat detailními fotografiemi před rozebráním každé části, abychom bez problémů dokázali mechanismus i bezchybně složit. Nikdy totiž nevíme, k jakému zdržení a nucené přestávce při práci může dojít a pamatovat si potom každý detail je pro běžného smrtelníka prakticky skoro nemožné. Rozebírané součástky je vhodné pokládat na podložku, abychom měli o nich dokonalý přehled, když je nasypeme do hrnečku, sice se neztratí, ale už se v nich budeme mnohem nesnadněji orientovat.

Nikdy nepoužívat násilí a nepřiměřenou sílu

U starších navijáků nebude problém rozebrat je opravdu "do posledního šroubku", pokud je to zapotřebí. Moderní navijáky jsou ale často vyrobeny tak, že bez speciálního náčiní se prostě k některým dílům nedostaneme bez přípravku, který ničím nenahradíme. Potom raději dál za každou cenu určitě pokračovat nebudeme.

Cívka a překlápěč

Pod cívku se často mohou dostat nečistoty nebo i vlasec, což způsobuje ztížený a nepravidelný chod nebo i úplnou nefunkčnost navijáku. V tomto případě to bude poměrně snadné - k sejmutí cívky slouží tlačítko nebo křídlatá matice na přední straně. Cívku s poškozenou přední hranou, po níž se smeká vlasec, jen těžko opravíme, raději si sežeňme novou. Kromě toho, že zkracuje hody a snižuje jejich přesnost, může i nepatrně poškozená hrana (stačí navijákem nešťastně klepnout o nějakou hranu a je to) poškozovat vlasec nebo šňůru. Stejné je to v případě, že je přední hrana cívky silně zkorodovaná (nejčastěji po tom, co jsme naviják používali ve slané vodě a následně ho dostatečně neopláchli). Osu pod cívkou zbavíme nečistot hadříkem nebo kouskem gázy na tyčince, k rozpuštění staré vazelíny s prachem a pískem poslouží nejlépe petrolej. Potom osu lehce naolejujeme, je to vhodnější než použití vazelíny. Osu čistíme v poloze, kdy je maximálně vysunuta vpřed z těla navijáku. U některých typů navijáků je v cívce umístěn i lamelový mechanismus brzdy, ten rozebírat nedoporučuji, mnohdy to ani nejde. Ovšem pokud je to nutné a konstrukce cívky rozebrání umožňuje, dbejme na správné složení lamel po jejich otření. Brzdový mechanismus v žádném případě nemažeme vazelínou ani olejem!

Překlápěč je u kvalitních navijáků opatřen rolničkou, jež je většinou ještě osazena miniaturním ložiskem. Mechanismus překlápěče je navíc opatřen pružinkou, u některých modelů by nám mohla při rozebírání vyskočit, na to si dejme pozor! Můžeme vyměnit celý překlápěč nebo jen vydřenou rolničku, k uvolnění překlápěče složí nejčastěji poměrně velký šroub po straně u rolničky, někdy jsou šrouby z obou stran.

Klička

Kličku lze snadno odšroubovat a vyměnit, pokud je poškozena jen rukojeť, je možné ji nahradit podobnou z jiného vyřazeného navijáku nebo si ji vyrobit. Někdy lze použít i celou kličku, nemáme-li možnost sehnat originální náhradní díl. Vždy ale dejme pozor na závit, u navijáků, vyrobených v zámoří je někdy použit atypický závit, takže nasazením a násilným utažením neodpovídající kličky bychom mohli závit poškodit.

Převody v těle navijáku

Velmi namáhány jsou zejména převody, i když díky kuličkovým ložiskům je sníženo tření a tlak vhodně rozložen. I když je u některého navijáku uvedeno, že je "bezúdržbový", časem vazelína stárne a vytvoří jakousi odpornou kaši, pokud se do navijáku navíc dostane nějaká nečistota, je to krok k vytvoření nežádoucí "brusné pasty", která převodům rozhodně neprospívá, navíc ztěžuje chod. Takže opět přijde ke slovu petrolej a následné otření hadříkem (nesmí pouštět chlupy!), potom převody lehce potřeme vazelínou. Jakou? Nejvhodnější je speciální mazivo pro navijáky nebo cyklistická vazelína Shimano. Když už je tělo navijáku otevřené, odstraníme také z jeho stěn zbytky staré vazelíny. Pokud jsou zoubky převodového ústrojí poškozeny, je nutná výměna, ovšem sehnat do navijáku "vnitřnosti" občas není snadné. Pro značkové navijáky se nám to většinou podaří, ty levnější asi dosloužily, co se dá dělat. Nikdy, opakuji NIKDY nezkoušejte do navijáku použít převody z jiného typu nebo značky! Podaří-li se nám vyjmout alespoň některá ložiska, také je opláchneme v petroleji a promažeme vazelínou.

Jak často?

Záleží samozřejmě především na tom, jak často, v jakých podmínkách a v jakém počasí je naviják používán. Kvalitní navijáky na položenou, feeder nebo na plavanou si zaslouží důkladné vyčištění a promazání nejméně jednou za dva roky, při častějším používání bych to doporučil provádět jednou do roka. U vláčecích navijáků neuděláme chybu, když je zkontrolujeme a případně rovnou vyčistíme a promažeme pravidelně po půl roce. Myslete na to, že dobře a pravidelně servisovaný naviják bude sloužit spolehlivě a mnohem déle, takže ta práce se opravdu vyplatí.

Tip na závěr

  • Používáme-li naviják i pro lov na moři a dostane se tedy do styku s agresivně působící slanou vodou, je vždy třeba ho po chytání důkladně omýt sladkou vodou a po skončení pobytu u moře ho rozebrat a důkladně vyčistit.
  • U některých moderních navijáků je i otvor, označený jako "servisní", do toho je možné i v průběhu sezóny bez demontáže kápnout olej, není to ale rozhodně plnohodnotná náhrada za důkladnou údržbu.
  • Pokud chcete inspiraci, podívejte se na následující video, které ve zrychleném tempu ukazuje, jak provádí údržbu profesionál v servisním středisku (jedná se o naviják Penn).

Připojené obrázky

Připojená videa

Rybostroj Zděněk Řeřucha Šéfredaktor Zachytame.cz

Sdílet tento článek

Inzerovat zde

Komentáře Jak opravit a servisovat smekací naviják

  • Tomáš Tichý před 4 lety

    Dobrý den, u navijáku z plastového přechodu se mi vysunul drát. Zdá se mi jako by na přechodu byl kolík , který má držet drát aby nevyjížděl , než do něj začnu busit tak bych se vás chtěl zeptat jestli je to opravdu kolik a má držet drát , popřípadě o nějakou radu jak to dát do kupy . Děkuji moc za odpověď Tichý

  • Pavel Rehák před 3 lety

    Dobrej sháním matici na utahování cívky na naviják penn 360 slammer pomozte díky za info Rehák

  • Zdeněk Řeřucha – sushi market před 3 lety

    Petrův zdar pane Řehák, zkuste nahlédnout do našeho fóra a sekce rybářský bazar, třeba někdo bude mít matici k dispozici na prodej.

  • Mirek Huny před rokem

    Dobrý den. Při odvíjení vlasce mě přestal jít na navijáku " cvrček" a vlasec se odvíjí potichu. Kde může bít závada či co je potřeba k plné funkci? Děkuji za info Huny

Vložit nový komentář